Algemene voorwaarden CARISMATICS BV – V.2025

Definities

1.CARISMATICS BV: Zetel te 2960 Brecht, Oostmalsebaan 1C Unit 16 en ingeschreven onder het ondernemingsnummer BE 0697.670.124  .

  1. Klant: degene met wie Carismatics BV een overeenkomst is aangegaan, zowel B2C als B2B.
  2. Partijen: CARISMATICS BV en klant samen.
  3. Consument: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens CARISMATICS BV.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Prijzen

  1. Alle prijzen die CARISMATICS BV hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  2. Alle prijzen die CARISMATICS BV hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan CARISMATICS BV te allen tijde wijzigen.
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die CARISMATICS BV niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen. (Staat van het voertuig etc)
  4. Indien partijen voor een dienstverlening door CARISMATICS BV een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
  5. CARISMATICS BV is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
  6. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient CARISMATICS BV de klant binnen een

redelijke termijn te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.

  1. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
  2. CARISMATICS BV heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
  3. Voorafgaand aan de ingang ervan zal CARISMATICS BV prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
  4. De consument heeft het recht om de overeenkomst met CARISMATICS BV op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Betalingen en betalingstermijn

  1. CARISMATICS BV mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen, dit bij bevestiging van de opdracht. Deze voorschotfactuur kan niet betwist worden.
  2. De klant dient de afrekening binnen de 14 dagen na levering van het product of dienst te hebben voldaan.
  3. Betalingstermijnen worden beschouwd als uiterlijke betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in gebreke is, zonder dat CARISMATICS BV de klant dient aan te manen of per aangetekend schrijven in gebreke hoeft te stellen.
  4. CARISMATICS BV behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling danwel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Gevolgen niet tijdig of niet betalen

  1. Ingeval van niet tijdige betaling is vanaf de vervaldag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlinterest verschuldigd conform de Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties van 2 augustus 2002.
  2. Tevens is alsdan een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van de hoofdsom, met een minimum van 250 euro.
  3. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag CARISMATICS BV zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  4. In geval van vereffening, faillissement, beslag, gerechtelijke reorganisatie of collectieve schuldenregeling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van CARISMATICS BV op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  5. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door CARISMATICS BV, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan CARISMATICS BV te betalen.

Revindicatie

  1. Zodra de klant in gebreke is, is CARISMATICS BV gerechtigd onbetaalde aan de klant geleverde producten te revindiceren.
  2. CARISMATICS BV revindiceert de goederen door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht op revindicatie, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan CARISMATICS BV, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

 

Retentierecht

  1. CARISMATICS BV kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van CARISMATICS BV heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan CARISMATICS BV.
  3. CARISMATICS BV is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Eigendomsvoorbehoud

  1. CARISMATICS BV blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van CARISMATICS BV op grond van wat voor met CARISMATICS BV gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd kan CARISMATICS BV zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
  4. Indien CARISMATICS BV een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft CARISMATICS BV het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

Transportkosten

Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Montage/Installatie

Hoewel CARISMATICS BV zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt CARISMATICS BV hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

Garantie

  1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor CARISMATICS BV enkel een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
  2. De garantie geldt niet in geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. De klant aanvaardt dat elke garantie geboden door CARISMATICS BV komt te vervallen indien de onderhoudsinstructies niet correct worden nageleefd.

Uitvoering van de overeenkomst

  1. CARISMATICS BV voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. CARISMATICS BV heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
  3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
  4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat CARISMATICS BV tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat CARISMATICS BV tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.

Informatieverstrekking door de klant

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en stukken die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan CARISMATICS BV.
  2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert CARISMATICS BV de betreffende stukken.
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door CARISMATICS BV redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of stukken beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Vrijwaring

De klant vrijwaart CARISMATICS BV voor alle aanspraken van derden die verband houden met de door CARISMATICS BV geleverde producten en/of diensten.

Klachten

  1. De klant dient een door CARISMATICS BV geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen. De klant is verplicht CARISMATICS BV uiterlijk binnen zeven kalenderdagen te verwittigen indien een tekortkoming of gebrek wordt vastgesteld of de klant zich hiervan bewust geweest moest zijn.
  2. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving, inclusief foto’s, van de tekortkoming, zodat CARISMATICS BV in staat is hierop adequaat te reageren.
  3. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  4. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat CARISMATICS BV gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan dewelke die zijn overeengekomen.

 

 

 

Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan CARISMATICS BV.
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling CARISMATICS BV ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Aansprakelijkheid CARISMATICS BV

  1. CARISMATICS BV is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld.
  2. Indien CARISMATICS BV aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. CARISMATICS BV is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien CARISMATICS BV aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
  6. De klant laat zijn/haar voertuig bij CARISMATICS BV achter op eigen risico. CARISMATICS BV is niet verantwoordelijk voor ongevallen of diefstal gedurende de periode dat het voertuig bij CARISMATICS BV wordt achtergelaten door de klant. De klant dient hiervoor voldoende verzekerd te zijn en kan op eerste verzoek vanwege CARISMATICS BV een bewijs van deze verzekering overmaken aan CARISMATICS BV.
  7. Gebreken in de uitvoering, dewelke zichtbaar waren op het ogenblik van beëindiging van de opdracht/in ontvangst name van de wagen en waarvan de koper wordt geacht kennis te hebben, worden in elk geval gedekt door de (uitdrukkelijke of stilzwijgende) aanvaarding van de opdracht en komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling door CARISMATICS BV.
  8. Gebreken dewelke intrinsiek aanwezig waren in het behandelde object, dan wel voortvloeien uit verkeerdelijk verschafte informatie door de klant, kunnen geen aanleiding tot aansprakelijkheid ten hoofde van CARISMATICS BV.
  9. Indien de klant zelf in de benodigde materialen voorziet of er op vraag van de klant (onderhouds)materialen of producten aangekocht dienen te worden, draagt CARISMATICS BV geen enkele aansprakelijkheid voor afwijkingen in deze goederen.
  10. De klant is verantwoordelijk voor het transport en de verplaatsing van het te behandelen voertuig. In het geval CARISMATICS BV op vraag van de klant in het transport voorziet, erkent de klant dat CARISMATICS BV geen aansprakelijkheid draagt voor eventuele schade ontstaan aan
    het voertuig tijdens het transport.
  11. CARISMATICS BV heeft een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid Onderneming afgesloten bij een in België gevestigde verzekeraar. Op eenvoudig verzoek kan aan de klant een verzekeringsattest worden bezorgd. Dit attest bevat algemene informatie met betrekking tot de door CARISMATICS BV afgesloten burgerlijke aansprakelijkheidspolis.

Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van CARISMATICS BV vervalt in elk geval 1 maand na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.

Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 1147 en 1148 Oud B.W. geldt dat een tekortkoming van CARISMATICS BV in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan CARISMATICS BV kan worden toegerekend in een van de wil van CARISMATICS BV onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van CARISMATICS BV kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, epidemieën, lockdowns, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom- , elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor CARISMATICS BV 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat CARISMATICS BV er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. CARISMATICS BV is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

Wijziging algemene voorwaarden

  1. CARISMATICS BV is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal CARISMATICS BV zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat CARISMATICS BV bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Belgische recht van toepassing.
  2. Voor geschillen die voortspruiten uit deze overeenkomst zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Turnhout bevoegd.

Opgesteld op 01/01/2025.